Voorleeshond Teddy steelt de show op KC Oersprong

10 december 2024

Op KC Oersprong gebeurt er geregeld iets bijzonders op vrijdagochtend: Sabine Liebrand, intern begeleider, neemt haar hond Teddy dan mee naar school. Teddy is niet zomaar een hond, maar een echte voorleeshond! De leerlingen lezen haar voor, en dat levert mooie resultaten op. We spraken op KC Oersprong met Sabine over de impact die Teddy heeft op de kinderen.

Hoe is het idee van een voorleeshond ontstaan?
‘’Ik wilde graag iets bijzonders doen met mijn hond op school. Toen ik hoorde over de mogelijkheid om een hond als voorleeshond in te zetten, sprak me dat meteen aan. Doodles, zoals Teddy, zijn heel knuffelig en werken goed met kinderen. Ik volgde vorig jaar een driedaagse cursus over hoe je een schoolhond op een verantwoorde manier kunt inzetten. Sindsdien komt Teddy op vrijdagochtend mee naar school.’’

Wat doet Teddy precies op school?
‘’Teddy fungeert voornamelijk als voorleeshond. Leerlingen lezen haar voor in een ontspannen setting. Het bijzondere is dat Teddy altijd dezelfde bandana om krijgt als zij naar school gaat. Zodra zij die om heeft, weet zij al dat we naar school gaan en wordt ze helemaal enthousiast. Kinderen kunnen per schooljaar zo’n 10 keer aan Teddy voorlezen, zodat zoveel mogelijk leerlingen de kans krijgen.’’

 

Teddy ondersteunt een leerling bij het voorlezen op KC Oersprong.

 

Wat is het effect van Teddy op de leerlingen?
‘’De aanwezigheid van Teddy zorgt voor een hele rustige en ontspannen sfeer. Zelfs de wat onrustige kinderen worden kalmer tijdens het voorlezen. Teddy oordeelt niet of een kind fouten maakt en dat geeft hen het zelfvertrouwen om door te gaan. De kinderen voelen zich op hun gemak en zijn heel open. Sommige leerlingen hebben moeite met lezen, maar dankzij Teddy durven ze het toch te proberen.’’

Zijn er ook criteria voor welke leerlingen mogen voorlezen?
‘’In principe is Teddy er voor alle leerlingen, maar we houden rekening met kinderen die extra baat hebben bij deze vorm van ondersteuning. Soms stellen ouders een verzoek in, bijvoorbeeld als hun kind moeite heeft met lezen of in een lastige thuissituatie zit. Het gaat vooral om het stimuleren van leesplezier en het bevorderen van het welzijn van de kinderen.’’

Hoe reageren de kinderen op Teddy?
‘’De reacties zijn fantastisch! De kinderen zijn altijd enthousiast als ze Teddy zien en vinden het geweldig om aan haar voor te lezen. Ze geven haar geregeld een aai of vragen of ze haar een hondensnoepje mogen geven. Eén meisje dat in het begin niet zoveel met lezen had, komt nu trots vertellen dat ze weer naar de bibliotheek is geweest. Dat soort dingen zijn geweldig om te zien. Teddy maakt lezen leuk en laagdrempelig.’’

 

Teddy ondersteunt een leerling bij het voorlezen op KC Oersprong.

 

Wat vind je het mooiste aan werken met een voorleeshond?
‘’Het mooiste vind ik om te zien hoe kinderen groeien in hun zelfvertrouwen en leesvaardigheid. Sommige leerlingen hebben moeite met lezen, maar door de rustige en veilige sfeer die Teddy creëert, durven ze het toch te proberen. Het feit dat een hond niet oordeelt, maakt voor hen echt een verschil. Ook ouders geven aan dat hun kind thuis vaker gaat lezen dankzij Teddy. Dat zijn de momenten waarop ik weet dat het voorlezen aan Teddy een succes is!

Wat zijn de uitdagingen van het werken met een schoolhond?
‘’Een uitdaging is soms het onverwachte, zoals plotselinge geluiden of mensen die binnenkomen. Dan kan Teddy schrikken en blaffen. Ook probeer ik goed op haar welzijn te letten; na een ochtend voorlezen is zij moe. Het is belangrijk dat Teddy zich op haar gemak voelt, want alleen dan kan zij haar rol als voorleeshond goed vervullen.’’

Tot slot, wat hoop je in de toekomst met Teddy te bereiken?
‘’Ik zou graag nog meer kinderen de kans geven om met Teddy te werken. Ook ga ik verder met de vervolgopleiding (Anders Leren Met Honden) om te ontdekken hoe we Teddy op nog meer manieren kunnen inzetten in de school. Het is mijn wens dat zij niet alleen voorleeshond blijft, maar ook kinderen kan ondersteunen op andere gebieden, zoals bij het omgaan met emoties en taal- en rekenactiviteiten.’’

Op onze socials verschijnen binnenkort nog meer mooie verhalen over Teddy, zoals leerlingen die wat meer vertellen over hun ervaringen met de voorleeshond. Volg Essentius voor meer interessante updates via ➡️ LinkedIn, Instagram en Facebook! 

 

Voorleeshond Teddy met haar baasje Sabine Liebrand, intern begeleider op KC Oersprong.

Media
  • 2